IMACA 2017

L'INFORME DE L'ANY

descarregar

Notícies

ACTUALITAT IMACA

L’ACA presenta el cinquè Informe de Mobilitat proposant nous formats d’exposició de dades que facilitaran l’anàlisi de la mobilitat a Andorra

L’Automòbil Club d’Andorra va presentar l’informe IMACA 2016, que recull totes les dades referents a la mobilitat del país, centrades en la sinistralitat, les sancions, el nombre de vehicles matriculats o l’afectació del trànsit en l’atmosfera del país, entre d’altres.

MOBILITAT ELÈCTRICA AMB EL PLA ENGEGA

Des de la publicació de l’Informe de Mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra del 2013, centrat en el vehicle elèctric, i la celebració de la primera i segona Jornada de la Mobilitat Elèctrica, Andorra s’ha bolcat en una aposta pel vehicle elèctric i la mobilitat sostenible.

PREPARAT EL PROJECTE DE BICICLETA ELÈCTRICA COMPARTIDA

Andorra ja ha presentat el seu projecte de bicicleta elèctrica compartida, que es vol posar en marxa amb una cinquantena de bicicletes repartides en una quinzena d'estacions per tot el país, tot i que prioritzant les parròquies centrals.

22 CARREGADORS ELÈCTRICS MÉS DURANT AQUEST ANY

El nou pla Engega contempla la instal·lació de 22 nous punts de càrrega elèctrica a diferents indrets del país. Aquesta xifra situarà el Principat, amb 37 carregadors, en una de les millors ràtios de punts de càrrega per vehicle d'Europa.



IMACA

QUÈ ÉS?

IMACA

L'informe de mobilitat de l'Automòbil Club d'Andorra vol ser una publicació referent que aporti una fotografia de diferents aspectes d'Andorra relacionats amb la mobilitat. Un treball que s'ha concebut a partir de dues grans línies de treball.

Per un costat l'IMACA recollirà moltes dades de diferents àmbits, des de la sinistralitat fins a les matriculacions passant per aspectes relacionats amb la xarxa viària o el medi ambient. Projectada en el temps, aquesta informació ens permetrà fer revisions comparatives en temes dels quals ara es tenen poques dades i sovint gens concentrades.

A més, la voluntat de l'Automòbil Club, impulsor del projecte, és aportar també un valor afegit amb l'anàlisi de temes específics que puguin tenir afectació social realitzant una diagnosi i emetent recomanacions.

Automòbil Club d'Andorra

QUI SOM?

ACA

L'Automòbil Club d'Andorra és l'impulsor d'aquest projecte que entra dins de la seva àrea de responsabilitat social corporativa que treballa ja en diferents projectes.

Com a institució, la tasca principal de l'ACA és oferir assistència i servei als seus socis. A més, també organitza i dóna suport als esports i esportistes en proves automobilístiques i treballa en temes més administratius com ara el procés de matriculació o els permisos de conduir internacionals.

Com a club implicat en el dia a dia i el desenvolupament d'Andorra, l'ACA vol aportar valor afegit i treballar en la mesura de les seves possibilitats en projectes i accions que suposin una millora en la societat, sobretot en camps relacionats amb la seva activitat ordinària. L'Automòbil Club d'Andorra és una entitat amb 58 anys de vida i més de 5.726 socis.

Col·laboradors

ELS QUE HO FAN POSSIBLE

Govern d'AndorraPolicia d'AndorraComú d'Andorra la Vella

Ministeri de l'InteriorComú de CanilloComú de Sant Julià de Lòria

Ministeri d'EconomiaComú d'EncampComú d'Escaldes-Engordany

Ministeri de Medi AmbientComú d'OrdinoServeis de circulació

Agència de MobilitatComú de la MassanaDepartament d'Estadística

AERCOGlobalviaITV

Associació d'Importadors de Vehicles d'Andorra

CONTACTE

ENVIA'NS LA TEVA CONSULTA

MOBILITAT ELÈCTRICA AMB EL PLA ENGEGA


Des de la publicació de l’Informe de Mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra del 2013, centrat en el vehicle elèctric, i la celebració de la primera i segona Jornada de la Mobilitat Elèctrica, Andorra s’ha bolcat en una aposta pel vehicle elèctric i la mobilitat sostenible.

En aquest sentit, el pla nacional de mesures per impulsar el vehicle elèctric (pla Engega) ha fet que aquest tipus de mobilitat cada vegada tingui més adeptes al país. Pels que s’estiguin plantejant adquirir un vehicle d’aquestes característiques, el pla Engega 2017 atorga importants ajuts en la compra, a més d’importants avantatges, com demanar la teva matrícula personalitzada de manera gratuïta, pas lliure pel carril bus o dues hores gratuïtes en zona blava, entre d’altres.

El pressupost assignat enguany per a les ajudes és de 850.000 euros. S’atorgaran 9.000 euros per a la compra de turismes elèctrics purs, 10.000 euros per a furgonetes elèctriques, 5.000 euros per a la compra de vehicles híbrids amb endoll o 2.200 euros per a motocicletes elèctriques.

Pel que fa als ajuts per al desballestament, si s’adquireix un turisme o furgoneta nou i eficient, l’ajuda serà de 1.500 euros; i si es compra un vehicle elèctric o híbrid amb endoll, l’ajuda s’estableix en 750 euros. Els ajuts del pla Engega són compartits entre el Govern i el punt de venda.

El termini de la convocatòria s'allargarà fins al pròxim 15 de novembre d'aquest any o fins a l'esgotament de la partida pressupostària.

(Més informació a www.tramits.ad/plaengega )

×

PREPARAT EL PROJECTE DE BICICLETA ELÈCTRICA COMPARTIDA


Andorra ja ha presentat el seu projecte de bicicleta elèctrica compartida, que es vol posar en marxa amb una cinquantena de bicicletes repartides en una quinzena d'estacions per tot el país, tot i que prioritzant les parròquies centrals. Els comuns han concretat les ubicacions durant el mes d'abril i es vol que es liciti la concessió de cara al juny o al juliol. D’aquesta manera, el servei podria ser una realitat l’any vinent.

Els detalls de la licitació es redactaran tenint en compte els resultats d'una enquesta que s'ha fet entre gairebé 800 ciutadans. Aquesta enquesta dona a conèixer que el cotxe és el mitjà de transport principal, que s'utilitza poc el transport públic, que hi ha poca cultura de compartir cotxe i que un 43% dels enquestats disposa de bicicleta, però el seu ús és molt residual, tal com es manifestava el l’última edició de l’IMACA, sobre la implantació de la bicicleta a Andorra. L’enquesta també posa de manifest que hi ha una elevada sensibilitat mediambiental, encara que els hàbits de mobilitat no són gaire sostenibles. De fet, el principal factor per escollir el mitjà de transport per desplaçar-se és poder anar el més ràpidament possible, seguit del d'evitar el mal temps.

El 56% dels enquestats estarien disposats a utilitzar el servei de lloguer de bicicletes almenys algun dia entre setmana, mentre que un 36% no l'utilitzaria, tot i que d' aquests, si es millorés la xarxa de carrils bici un 86% sí que en farien ús.

El servei de lloguer de bicicletes vol estipular un preu màxim del servei, que hi hagi abonaments que també incloguin l'ús del transport públic existent, i que també hi hagi la possibilitat de llogar cotxes elèctrics, habilitant-ne una dotzena, tot i que encara no s'ha decidit si aquesta opció estarà disponible des del principi. El cost del servei també anirà en funció de l'ús que puguin fer-ne els turistes, ja que també estarà enfocat per a aquest col·lectiu.

El projecte es desenvoluparà en paral·lel amb l'habilitació de carrils bici a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany per tal que puguin ser una realitat de cara a l'any vinent.

×

22 CARREGADORS ELÈCTRICS MÉS DURANT AQUEST ANY


El nou pla Engega contempla la instal·lació de 22 nous punts de càrrega elèctrica a diferents indrets del país. Aquesta xifra situarà el Principat, amb 37 carregadors, en una de les millors ràtios de punts de càrrega per vehicle d'Europa.

151 cotxes han estat matriculats gràcies al programa Engega del total dels 3.128 automòbils, el que suposa un 4,83% de la quota de mercat del país. Aquesta xifra col·loca Andorra en el top-3 de països a nivell mundial, pel que fa a les dades de l'any 2015 sobre quota de mercat.

Per fer possible la millora del parc automobilístic elèctric, les distribuïdores, FEDA i el Govern han signat novament un acord, per tal de fer possible un increment de 22 carregadors elèctrics a la xarxa del Principat. En l'actualitat, el país disposa de 15 punts de càrrega en diferents indrets i la previsió és arribar fins als 37, el que convertiria el Principat en un dels millors aprovisionadors en aquest sentit, amb una ràtio de 14 VE/PdC (Vehicles Elèctrics per Punts de Càrrega).

Aquest augment previst per al 2018 suposarà la implementació de punts de càrrega a totes les parròquies amb totes les modalitats de càrrega (accelerat, lent i ràpid). Andorra la Vella serà la parròquia més beneficiada amb la incorporació de 6 punts nous, seguida d'Encamp amb 5 (3 a Encamp i 2 al Pas de la Casa), i Sant Julià de Lòria i la Massana amb dos. El nou conveni també inclou la creació d'una sola targeta per a tots els carregadors.

D’altra banda, a partir d'ara la càrrega serà gratuïta per menys de dues hores. En cas de superar aquest marge, el preu serà de 5 euros per hora o 1,25 euros la franja de 15 minuts.

A més, les distribuïdores oferiran punts de càrrega domèstica de lloguer per afavorir la rapidesa i l'eficiència. El servei tindrà un cost de 8 euros mensuals, malgrat que durant el 2017 i 2018 hi haurà una bonificació del 50% sobre aquest preu. Les persones que desitgin continuar amb els punts antics podran fer-ho de manera gratuïta.

×

L’ACA presenta el cinquè Informe de Mobilitat proposant nous formats d’exposició de dades que facilitaran l’anàlisi de la mobilitat a Andorra


L’Automòbil Club d’Andorra va presentar l’informe IMACA 2016, que recull totes les dades referents a la mobilitat del país, centrades en la sinistralitat, les sancions, el nombre de vehicles matriculats o l’afectació del trànsit en l’atmosfera del país, entre d’altres. La segona part de l’informe se centra en proposar un nou format d’exposició de dades que podrà facilitar l’anàlisi de tota la informació recollida en matèria de mobilitat, permetent la presa de decisions més encertades.

“Ara tenim una oportunitat i una necessitat de recollir-ho tot (totes les dades de mobilitat) en un sol document estandarditzat”, va explicar el secretari general de l’ACA, Antoni Sasplugas. “Fins ara hem aconseguit portar a terme una primera fase: un document tancat amb totes les dades de mobilitat, però que no genera cap més oportunitat. Ara, aquestes dades han de poder ser públiques, reutilitzables per qui ho necessiti i, així, prendre decisions sobre aquestes dades no només basant-nos en la intuïció”, va assegurar Sasplugas. “Son dades que compartim, va dir el secretari general, per prendre decisions encertades”. Generar un open data o arxiu de dades obertes amb totes les dades de la mobilitat d’Andorra permetrà a terceres parts (un col·lectiu investigador, als ciutadans o la mateixa administració, per exemple) accedir a dades importants per realitzar estudis des de nous punts de vista, millorant l’anàlisi tradicional.

Per a parlar dels beneficis de l’open data i dels seus potencials usos aplicats a l’estudi de la mobilitat d’un país, l’ACA va voler oferir la ponència d’un especialista i impulsor de projectes de dades obertes, Martín Álvarez, que va explicar que “l’important de l’anàlisi que podem fer gràcies a aquestes dades són les històries o conclusions que es poden explicar en base a aquestes dades que recollim”. Álvarez va assegurar que són moltes les millores que un projecte de dades obertes pot generar, com una millor estratègia de gestió del trànsit, dels aparcaments, preveure accidents i planificar basant-nos en la realitat. Tot un seguit de beneficis que en última instància ajudaran a millorar la qualitat de vida dels ciutadans o permetran una major innovació a través de les noves tecnologies.

Amb tot, Álvarez va voler destacar que es tracta d’un canvi de paradigma en la manera de gestionar la informació: “És recollir la informació d’una altra manera i crear una estructura per exposar-la. El més important –va manifestar l’expert en open data- és obtenir totes les dades i tenir el recolzament institucional”. El secretari general de l’ACA va voler destacar que l’open data “pot ser un projecte de país, un projecte que s’ha d’empènyer entre tots”.

L’IMACA 2016 va presentar en la seva primera part totes les dades del 2016 referents a la mobilitat, destacant una de molt important: Andorra va ser al 2016 un país amb mortalitat zero. Una dada que, segons va explicar el secretari general de l’ACA, “ens ha de marcar com a objectiu a assolir any rere any”.

L’Informe de Mobilitat del 2016 també destaca l’augment de les sancions fetes pel Cos de Policia, sobretot per casos d’excés de velocitat, malgrat que es van reduir les sancions per l’ús del telèfon mòbil durant la conducció o per conduir sense portar el cinturó de seguretat.

La bona qualitat de l’aire a Andorra és una dada més de l’informe 2016, que destaca, però, que la pitjor qualitat de l’aire es dona els dies laborables. La circulació de vehicles particulars i el repartiment de mercaderies es manté alt i constant durant la majoria de dies laborables, afectant a la qualitat, sent significativa la disminució dels nivells d’immissió dels contaminants primaris durant el cap de setmana. Anar a la feina a peu, parar el motor del cotxe si fem aturades de més d’un minut o canviar petits hàbits en la nostra conducció diària -que poden arribar a reduir un 20 per cent del consum de combustible- serien mesures per millorar l’atmosfera durant la setmana.

Totes aquestes dades –i moltes d’altres– queden recollides en l’Informe de Mobilitat del 2016, que es pot consultar a aca.ad/imaca.


×