Notícies
L’ús de les noves tecnologies -sobretot l’ús inadequat dels dispositius mòbils- és una de les principals causes de l’increment dels accidents de trànsit, ja que ens distrauen.
En el decurs del 2016, el departament de policia d’Andorra va imposar 117 sancions per l’ús del telèfon mòbil durant la conducció. Malgrat que el nombre de sancions ha disminuït al llarg dels últims cinc anys (372 sancions al 2011 per la utilització del mòbil mentre es condueix), continua sent una de les tipologies de sancions que més preocupen i cavall de batalla per a policies, agents de circulació i educadors vials, que busquen millorar el comportament del conductor davant del volant.
De fet, anualment el departament de policia realitza campanyes específiques de seguretat viària per evitar i controlar precisament l’ús del mòbil entre els conductors, i per tant reduir i millorar la seguretat al cotxe i dels vianants.
Utilitzar el telèfon mòbil durant la conducció representa un element de distracció i incrementa el risc de poder patir un accident de trànsit. En aquest sentit, s’ha d’evitar utilitzar el mòbil mentre es condueix. Moltes de les trucades que fas o reps poden esperar, així com també els missatges de text.
Respondre a una trucada o a un missatge mentre condueixes pot tenir conseqüències fatals. Conduir i parlar alhora per telèfon implica:
L’Institut Guttmann de Barcelona (hospital dedicat a la neurorehabilitació, on molts dels seus pacients són ingressats per lesions medul·lars o traumatismes cranioencefàlics a causa d’accidents de trànsit) celebrava l’any passat una jornada sobre mobilitat, convivència i seguretat viària, les conclusions de les quals asseguraven que l’ús de les noves tecnologies -sobretot l’ús inadequat dels dispositius mòbils- és una de les principals causes de l’increment dels accidents de trànsit, ja que ens distrauen.
A Catalunya, el 30% dels accidents de trànsit al 2016 van ser per una distracció al volant i, molts d’ells, per culpa de l’ús de les noves tecnologies.
D’altra banda, un estudi fet al 2015 per neurocientífics de l’Hospital Nacional de Parapléjicos de Toledo afirmava que el cervell humà és incapaç de gestionar degudament la conducció i atendre al mòbil a la vegada. Això passa quan dues accions requereixen d’un percentatge molt alt de concentració, com és el cas de conduir o escriure un missatge amb el mòbil. En cas d’haver de reaccionar ràpid, respondrem ineficaçment, ja que tindrem una capacitat de reacció més lenta.
La distracció del vianant mentre fa ús de les noves tecnologies és converteix també en un factor important de l’increment de la sinistralitat viària. L’individu que ho practica (la gran majoria de la població, no ens enganyem) es coneix com a ‘smombies’ (de les paraules ‘smartphone’ i zombi).
A Espanya (segons dades de la Dirección General de Tráfico del 2015), el 98% dels accidents amb un vianant com a responsable tenen com a causa la distracció per l’ús del mòbil. De fet, l’addicció al mòbil (la major part del temps que passem connectats a Internet ho fem a través del mòbil) ha fet que en alguns països s’hagin implementat senyals de perill específics per avisar d’aquesta circumstància (com és el cas d’Estocolm).
Per tal de disminuir les víctimes a la carretera, són de vital importància les campanyes de prevenció i conscienciació. A més a més d’engegar aquest tipus de campanyes per reduir aquesta tendència de sinistralitat, és important també centrar esforços en matèria de pedagogia per als conductors del futur.
Si ets conductor, és important: