ACTUALITAT

Les dones, l’automòbil i el segle XXI


Les dones, l’automòbil i el segle XXI
Publicat el: 18/04/2018

El rei de l'Aràbia Saudita va aprovar fa uns mesos un decret per què totes les dones del seu país tinguin el dret a partir del mes de juny de conduir. El país deixarà així de ser l’últim país del món on les dones no poden conduir.

Una gran victòria en el dia a dia de les saudites però també un altre avanç en la feminització del sector automobilístic que segueix tenint molts estereotips.

Quina és la posició de les dones en aquest sector? Quines són les marques que més els hi agraden? Com el sector s’adapta a un mercat que creix cada dia més?

Remuntem una mica la història i veurem que les dones fan part del panorama automòbil des de fa molt temps.

  • L'any 1888, les dones com Bertha Benz o Sophie Opel ja van agafar les direccions de les avui en dia famoses empreses d’automòbil dels seus difunts marits.
  • Al 1899, Mademoiselle Labrousse es va convertir en la primera dona pilot de la història a participar en un carrera, la París-Spa, que va acabar cinquena, mentre que Genevra Delphine Mudgel pilotava pels carrers de Nova York el seu mític Locomobile.
  • Al 1900, el Ranelagh Club de Londres organitza la primera carrera femenina.
  • Al 1927, la txeca Elisabeth Janek guanya amb un Bugatti el Gran Premi d’Alemanya en la categoria de dos litres i Clärenore Stinnes és la primera a fer la volta al món al volant d’un cotxe.
  • Al 1958, per primera vegada una italiana, María Teresa de Filippis, competeix en Fórmula 1, al volant d’un Maserati 250F.
  • Al 1981, Michèle Mouton és la primera dona a guanyar una proba del WRC.
  • Al 2001, Jutta Kleinschmidt, després de treballar varis anys al departament de disseny de BMW, és la primera dona a proclamar-se campiona del Dakar al volant del seu Mitsubishi Montero.

Les dones i l’automòbil avui

Varis estudis a Espanya han demostrat que les dones són més responsables que els homes al volant, ja que estan menys implicades en accidents de tràfic. Cometen menys infraccions i la taxa de mortalitat en accidents de tràfic representa la meitat que la dels homes.

Això sí, són per norma més distretes conduint i més despistades en temes relatius al manteniment del vehicle o al fet d'haver de passar l’ITV; no respecten tant les distàncies de seguretat, frenen més lentament i tenen un temps de reacció menor.

A França, sabem que el 67% dels punts de carnet retirats ho són als homes, que estan implicats en 95% dels delictes de conducció i 81% dels accidents mortals. A Espanya des del 2006, s’han perdut 35 milions de punts en total; 2 milions de dones són responsables d’aquestes retirades de punts contra 5 milions d’homes.

A Europa en general, les dones corren menys i consumeixen menys alcohol, i són un 74% les que utilitzen cada dia un cotxe. Per això són un públic important en la indústria automobilística del món actual.

La indústria automobilística per a les dones

Com que el sector de l’automòbil toca a la mecànica considerem per defecte que és un sector exclusivament masculí i no és cert.

Les dones són avui en dia un públic important per les marques d'automòbils i el sector del motor, avui un conductor de dos és una dona.

Les dones, a part de buscar en un cotxe el rendiment i el design (???) com ho volen la majoritat dels homes, busquen també la seguretat i la comoditat. Necessiten més temps i més consells d’experts abans d’elegir un cotxe. El què obliga les marques a adaptar-se a aquesta nova demanda per intentar seduir-les, segons ho confirma la directora màrqueting de Ford, Sheryl Connelly, o l’autora del llibre Marketing to Woman, Marti Barletta.

Símbol que és un perfil de client que té cada dia més importància. Existeix una associació, Wave, que vol contribuir a fer conèixer i a obrir aquest sector a la feminitat aportant per la mateixa ocasió una visió experta complementària i una nova dinàmica al sector.

Tanmateix, cada any té lloc una trobada de personalitats femenines, que elegeixen amb una mirada “diferent” els vehicles de l’any en diferents categories, el Women’s World Car of the Year.

Els premiats de l’any han estat:

El Hyundai Ioniq en la categoria ecològica, però també reconegut com el millor cotxe de l’any 2017; el Ford Fiesta en l'econòmic, el Mazda CS5 per la categoria familiar i el Peugeot pel 3008 com a SUV.

Els homes segueixen preferint els 4x4 i els esportius.

Les dones agafen cada dia més protagonisme en aquest sector, moltes d’elles en fan part per afició i passió des de molt joves però les mentalitats estan canviant.

La prova n’és el lideratge de grans empreses del sector per dones: Linda Jackson, CEO de Citroën des del 2014; Marry Barra, presidenta des del 2013 de Generals Motors o de empreses com PSA que han vist evolucionar els seus efectius femenins del 10% a l’any 2000 al 24,2% ara.

L’automòbil es feminitza i a l’ACA també pensem en les dones! Pots conduir tranquil·la, nosaltres t’acompanyem sempre.