ACTUALITAT

Presentació IMACA 2017


Presentació IMACA 2017
Publicat el: 17/05/2018

Aquest any el document, se centra en una anàlisi de les diverses propostes fetes en les edicions precedents i les seves respectives implementacions o avanços. La segona part de l’IMACA 2017 consisteix en una nova eina també digital, pel recull i l’anàlisi de les diferents dades que proposa cada any l’informe.

Un nou format: dades obertes

Enguany, la nova plataforma d'exposició de les dades és més pràctica i àgil: dades obertes.

Les dades estan organitzades en set grans temàtiques o datasets: Medi Ambient, Mobilitat, Mobilitat Elèctrica, Parc Mòbil, Sancions, Sinistralitat i Xarxa Viària. En total 71 informes, consultables i exportables en diversos formats. 

Durant la presentació s’ha insistit sobretot en les dades més rellevants d’aquest 2017. En global es redueixen els accidents i el número de víctimes però es registren 4 defuncions, totes conseqüències d’accidents de motos. L’important reducció des del 2014 del nombre d’atropellaments que, “analitzant-ho més en detall, coincideix amb la creació de nous espais reservats als vianants” i les dades de sinistralitat que fan referència als més joves, “al contrari del que sovint es pensa, els joves conductors (18-21) van ser al 2017 la franja d’edat menys implicada en accidents de circulació”.
Quant a sinistralitat a causa de l’alcohol i/o les drogues, encara queda molt camí per fer, ja que es van censar 88 accidents, on els conductors van donar positiu.

El president de l’Automòbil Club d’Andorra, Enric Pujal, considera que “falta encara conscienciar el conductor `veterà´ que la compaginació d'alcohol i conducció té conseqüències greus; els joves, ells són cada vegada més sensibles i responsables quant a l’alcohol al volant”.

Pel que fa les sancions al 2017, la quantitat global es manté en comparació a l’any anterior. Segueixen al capdavant els excessos de velocitat, que continuen sent un problema a les xarxes viàries, tot i que estan a la baixa en comparació al 2016 (11.972 contra 12.391) i destaca un augment important de les sancions per no dur el cinturó cordat (343 contra 244). Antoni Sasplugas recorda que “les sancions són totalment associades a les campanyes dutes a termes pel cos de policia, i que les sancions que augmenten són sovint les que no han tingut campanyes de prevenció pròpia”.

Considerant que les millores fetes en 3 dels 4 factors considerats com claus en la sinistralitat s’han dut a terme al país (estat de les vies, condicions alternes com la climatologia i estat del vehicle), l’ACA ha volgut insistir en la necessitat de treballar ara en conscienciar i responsabilitzar els conductors, pel que fa a velocitat, consum de substàncies il·legals, com també en les distraccions al volant que són causa de molts accidents arreu del món.

L'anàlisi del IMACA: una mirada enrere

Referent a la part de balanç dels últims informes que centra l’IMACA 2017, l’ACA ha suggerit crear una metodologia conjunta com a país per poder analitzar i interpretar dades similars. Avui les dades recollides segons les parròquies quant a sinistralitat o zones d’aparcament, no són les mateixes i varien molt, el que dificulta l’anàlisi.

De la mateixa manera que seria necessari implementar una reglamentació i una senyalització uniforme en tots els passos de vianants del país, per arribar a convertir el vianant en el primer actor de la mobilitat, tal com ho recomanava l’IMACA 2012. La mateixa necessitat de globalització apareix com necessària  quant a la mobilitat en bicicleta que proposava l’IMACA de l’any 2015. S’han implementat accions però no de manera global, el que les fa menys efectives. Si tornem a agafar els casos d’èxit d’altres ciutats, les accions per a aquest tipus de mobilitat eren globals incloent entitats públiques, privades i per tot un territori.

El cas d’èxit d’una edició anterior de l’IMACA, és el de 2013 amb el cotxe elèctric. Una proposta que va ser un projecte de país i que avui es pot considerar com una realitat a Andorra.

Per concloure, Enric Pujal i Antoni Sasplugas han volgut agrair la contribució de cada institució, col·laborador i persones que han facilitat totes les dades i fet possible aquesta nova edició de l’IMACA.

Han volgut recordar que la mobilitat està en plena revolució, que ja no implica només els cotxes, sinó que aquests s’han tornat en un mitjà de mobilitat com n’existeixen molts altres. Ara la mobilitat passa per les persones i és un repte de país de tenir i adaptar-se a aquestes noves formes de mobilitat, que si estan correctament aplicades es poden convertir en una experiència per als ciutadans i un gran atractiu per al turisme.

Consulta aquí el portal de dades obertes de l'MACA. 

Consulta aquí l'informe 2017 de l'IMACA.