MISSIÓ ZERO ACCIDENTS Missió Zero Accidents: MIREM-NOS, junts fem via

ACTUALITATMISSIÓ ZERO ACCIDENTS

Missió Zero Accidents: MIREM-NOS, junts fem via

14/10/2021

Missió Zero Accidents: MIREM-NOS, junts fem via

El president de l'Automòbil Club d'Andorra, Enric Tarrado Vives, el ministre de Presidència, Economia i Empresa del Govern d'Andorra, Jordi Gallardo, i la directora de Comunicació i Marca de MoraBanc, Mireia Maestre, han presentat la tercera edició de la campanya nacional de seguretat viària, que es posarà en marxa avui dimarts 12 d'octubre.

Enguany, la campanya té com a objectiu incidir en el comportament del factor humà, conductors i vianants, amb l'objectiu de reduir a zero els accidents als passos de vianants.

La identificació del problema

L'Informe de la Mobilitat de l'Automòbil Club d'Andorra (IMACA), del qual aquest any s'ha publicat la 9a edició, ha estat la font d'informació per valorar sobre quin tema es faria èmfasi enguany. Tot i que la sinistralitat als passos de vianants és una dada que ha evolucionat a la baixa, els accidents amb conseqüències greus i mortals segueixen sent alarmants. Fins al 30 de setembre d'aquest any, s'han produït un total de 29 accidents amb atropellaments, 18 dels quals han succeït en passos de vianants.

Enric Tarrado, president de l'ACA,  ha manifestat: "Les dades de sinistralitat al país segueixen sent colpidores. Durant el 2020 van morir 2 vianants i volem aconseguir la xifra del 2016: cap persona morta per accident de circulació al Principat. A l'ACA creiem que s'ha d'actuar en tots i cadascun dels factors que intervenen en l'accidentabilitat: persones, vehicles i infraestructures. Aquesta campanya no hauria d'existir, però el factor humà segueix sent el de més risc i és a les persones a les que ens volem adreçar".

IMACA 2012: passos de vianants

Però no és el primer cop que l'Automòbil Club d'Andorra posa en relleu la importància de la seguretat viària als passos de vianants. Al primer informe IMACA, el de 2012, la conclusió principal a què es va arribar va ser la necessitat d’elaborar un marc legal general que regulés els passos de vianants. Per les especificitats de la circulació, Andorra ha de suportar un fluid dens de trànsit en moltes de les vies urbanes i, a més, en les carreteres generals s’acostumen a adoptar velocitats massa altes al seu pas pels pobles. Aquest aspecte dificulta notablement la convivencia entre vianants i vehicles i accentua la necessitat de protegir els primers davant la seva fragilitat envers el turisme rodat.

A més, l'informe IMACA també feia tot un seguit de recomanacions tècniques com ara evitar qualsevol element que limiti la visibilitat de vianants i conductors, limitar l'estacionament de vehicles que dificultin la visió en els metres més propers als passos; avançar les línies de parada dels vehicles; evitar que els elements de disseny urbà redueixin també la visibilitat; millorar la visibilitat nocturna potenciant els elements lumínics, tant en el pas com metres abans. L'informe també feia èmfasi en la importància tant del manteniment com de la planificació i el disseny: els passos de vianants haurien de ser objecte de revisió i d'inspeccions de seguretat periòdiques. Finalment, recollia la necessitat de garantir l'accessibilitat dels passos de vianants per a les persones amb discapacitat, ja sigui amb mobilitat reduïda com no vidents.

Aquestes mesures, en gran part van ser recollides, segons les competències, per l'administració pública en l'àmbit local i el nacional. Ara bé, a la llum de les dades de sinistralitat, està clar que hem de seguir millorant les estadístiques de seguretat viària.

MIREM-NOS

Durant la presentació, Antoni Sasplugas, secretari de l'Automòbil Club d'Andorra, ha expressat: "Durant el procés de conceptualització de la campanya, la col·laboració amb els serveis de circulació de cada parròquia, que estan a peu de carrer i coneixen de primera mà la problemàtica i, amb l'ajuda de professionals de la comunicació, vam identificar una casuística que es repeteix sense importar de quina ciutat o poble es tracti: quan anem a creuar, no ens mirem. Vianants i conductors hem deixat de mirar-nos. Un gest tan senzill i que en la situació d'un encreuament de vianants pot salvar vides, no el fem. Les distraccions, els comportaments imprudents, entre altres, han fet que aquesta relació, clau per preservar vides, s'estigui perdent. És per això que vam decidir treballar en una línia de comunicació que té la premissa d'incidir en el comportament tant dels vianants com dels conductors per reduir a zero els accidents mortals; ens hem de mirar".

En efecte, la campanya interpel·la, directament, a vianants i conductors i exhorta al compromís de tots dos actors de la via, posant el focus en l'ús del pas de vianants: atenció, i en el sentit de convivència pacífica entre de tots dos actors.

En un total de vuit càpsules audiovisuals gravades a totes les parròquies del país, més el Pas de la Casa, es reprodueixen situacions quotidianes en què vianants i conductors tenen la responsabilitat de reaccionar davant d'aquesta trobada. Tota la campanya té un fil conductor: un mim és l'encarregat de recuperar el gest de mirar-nos i fer visible l'invisible. La mímica, un llenguatge corporal i gestual, és el recurs que permet articular, de manera lúdica, la mirada còmplice entre vianants i conductors.

Mitjançant un missatge clar, entenedor i directe, la línia de comunicació invita a recuperar el gest de la mirada. En la mateixa línia, el claim de la campanya posa de manifest que la via és de tots i tots l'hem de compartir pacíficament.

Missió Zero Accidents: una fita irrenunciable

La campanya de seguretat viària Missió Zero Accident tal com s'havia conceptualitzat inicialment, ha complert un cicle i la missió de no tenir accidents mortals a les nostres carreteres ha de ser un principi inspirador per a la introducció de millores en cadascun dels factors que intervenen en un accident de trànsit: les persones, els vehicles i les infraestructures, fomentant la convivència pacífica a la via, creant espais segurs de mobilitat per als diferents usuàris i vetllant per reduir la incidència dels factors de risc més freqüents com són la velocitat, les distraccions o el consum d'alcohol i drogues.

En aquest sentit, l'ACA, en paraules de Sasplugas "...té el ferm compromís per seguir treballant aportant recomanacions concretes en els disferentes aspectes que influeixen en la mobilitat dels vianants (nens, joves, adults, gent gran), els ciclistes, els motoristes, passatgers i conductors de turismes, vehicles comercials i pesats, tenint en compte un factor addicional: que la realitat canvia molt i molt ràpid".

Tres anys, tres col·lectius

'Missió Zero Accidents' ha volgut fer incidència sobre tres col·lectius o usuaris de la via pública amb la missió de reduir a zero els accidents mortals a les vies andorranes. La campanya 2019 anava adreçada als usuaris de les “dues rodes”, ciclistes i motoristes. La campanya 2020 va posar focus en el comportament dels conductors i, pel que fa a l'any 2021, l'objectiu és evitar els accidents mortals dels vianants.

En paraules del ministre de Presidència, Economia i Empresa del Govern d'Andorra, Jordi Gallardo: "...no voldria deixar de remarcar la importància d’aquestes campanyes i l’èxit de la fórmula emprada. La  col·laboració amb l’Automòbil club d’Andorra és per al Govern una aposta segura m’atreveixo a dir, perquè les campanyes siguin un èxit".

Per una mobilitat segura de les persones

Sota la marca ACA IMPULS MoraBanc, l'entitat financera ha continuat donant suport al repte d'impulsar, conjuntament amb l'ACA, la millora de la mobilitat de les persones a Andorra.

'Missió Zero Accidents' és un dels tres projectes que inclou ACA IMPULS MoraBanc i en aquest sentit, Mireia Maestre, directora de Comunicació i Marca de MoraBanc, ha expressat: “Amb el projecte ACA Impuls MoraBanc treballem per una nova Andorra també en termes de mobilitat per moure’ns de manera més eficiente, sostenible, inclusiva, i el que més afecta en la presentación d’avui, més segura”.

La campanya de seguretat viària 'Missió Zero Accidents' s'ha posat en marxa avui en diferents suports, entre ells, premsa digital, xarxes socials i ràdio. El període d'emissió va des del 12 d'octubre a el 12 de gener de 2022.