15/06/2020
ACA IMPULS MoraBanc i el Govern d'Andorra enceten la segona edició de la campanya de seguretat viària que té per objectiu, aquest any, reduir a zero els accidents ocasionats pel consum d'alcohol i drogues.
El president de l'Automòbil Club d'Andorra, Enric Pujal Torres, el ministre de Presidència, Economia i Empresa del Govern d'Andorra, Jordi Gallardo i, la directora de Comunicació i Marca de MoraBanc, Mireia Maestre han presentat la segona edició de la campanya nacional de seguretat viària que es posarà en marxa avui dilluns 15 de juny.
Enguany, la campanya té per objectiu incidir en el comportament del factor humà amb l'objectiu de reduir a zero els accidents mortals ocasionats pel consum d'alcohol i drogues a les vies de circulació de tot el territori.
L'Informe de la Mobilitat de l'Automòbil Club d'Andorra (IMACA), i de què aquest any es publicarà la 8a edició, ja havia reflectit la problemàtica de la sinistralitat a les vies del Principat durant els darrers anys.
Enric Pujal, president de l'ACA ha manifestat: "sempre tenim com a horitzó les dades de mortalitat a les nostres carreteres del 2016: cap persona morta per accident de circulació al Principat. Al 2017 vam tenir quatre víctimes mortals, dos motocicletes, un automovilista i un vianant; durant el 2018, cinc víctimes mortals totes elles es desplaçaven en vehicles de dues rodes. Considerant aquets dos anys, vam creure necessari, juntament amb el Govern d'Andorra, treballar junts per reduir una dada que sens dubte és colpidora. Durant el 2019 vam tenir dues víctimes mortals i en el que portem de l'any 2020, dues víctimes més, en aquest cas, vianants. Sabem que el zero és un objectiu ambiciós, però una sola víctima és una tragèdia".
Durant la presentació, Antoni Sasplugas, secretari de l'Automòbil Club d'Andorra ha expressat: "durant el procés de conceptualització de la campanya, la col·laboració del Cos de Policia que estan al carrer i coneix de primera mà la problemàtica i, amb l'ajuda de professionals de la comunicació, vam poder identificar un fet que és real i és que tots ja coneixem i hem integrat el missatge "si beus, no condueixis", però tot i així, els comportaments imprudents segueixen succeint-per la qual cosa, ens va fer posar en qüestió l'efectivitat d'aquest missatge a concret, i per tant va ser descartat. És per això que vam decidir treballar en una línia de comunicació que té la premissa d'incidir en l'entorn més proper de les persones que estan tenint una conducta d'excés, sigui la parella, un amic, un company de treball" .
La campanya no tan sols busca sacsejar la consciència dels que són conductors, sinó que interpel·la, directament, a l'entorn més proper dels mateixos i apel·la al compromís de tots, perquè tots sortirem beneficiats.
És així, que la campanya planteja tres situacions quotidianes: un esmorzar, un sopar, una festa, on el protagonista no és qui condueix un vehicle, sinó la persona que està al seu costat, un/a amic/ga, la parella, un company de treball, els que són testimonis d'una actitud imprudent i per tant, tenen la responsabilitat de reaccionar davant aquesta situació.
Mitjançant d'un missatge clar, entenedor i directe, la línia de comunicació apel·la a les emocions: dol, vergonya, responsabilitat. En la mateixa línia, el claim de la campanya també posa de manifest les eventuals conseqüències de conduir sota els efectes de l'alcohol o drogues, entre d'altres, la pèrdua del permís de conduir i per tant, la pèrdua de la feina, anar a la presó, o la mort.
'Missió Zero Accidents' vol fer incidència sobre tres col·lectius i/o usuaris de la via pública amb la missió de reduir a zero els accidents mortals a les vies andorranes.
La campanya 2019 anava adreçada als usuaris de les “dues rodes”, ciclistes i motoristes.
La campanya 2020 se centra en el comportament dels conductors i, pel que fa a l'any 2021, l'objectiu serà evitar la sinistralitat dels vianants.
En paraules del ministre de Presidència, Economia i Empresa del Govern d'Andorra, Jordi Gallardo: "El Govern treballa en polítiques destinades a reduir la sinistralitat en les carreteres andorranes de forma transversal. En especial en l’àmbit de les infraestructures viàries, tant des del punt de vista de la millora i del manteniment de la via pública, com en la instal·lació de mecanismes de control d’excessos de velocitat. També en l’àmbit educatiu el Govern intenta incidir en l’educació viària, donant continuïtat als programes de sensibilització en les escoles, o amb campanyes de prevenció i conscienciació mitjançant les polítiques de control de la seguretat viària amb una intensificació dels controls de velocitat i de consum d’alcohol i drogues”. Tot seguit, per a concloure: “L’objectiu de la campanya és ‘Missió Zero Accidents’ mortals, i seguirem col·laborant i treballant perquè l’excepcionalitat d’un any sense accidents mortals arribi a ser la normalitat entre les dades que repassem cada any”.
Aquest any, i sota la marca ACA IMPULS MoraBanc, l'entitat financera s'ha sumat al repte d'impulsar, conjuntament amb l'ACA, la millora de la mobilitat de les persones a Andorra.
'Missió Zero Accidents' és un dels tres projectes que inclou ACA IMPULS MoraBanc i en aquest sentit, Mireia Maestre, directora de Comunicació i Marca de MoraBanc, ha expressat: "per part de MoraBanc només us vull transmetre la il·lusió que tenim en el projecte ACA Impuls MoraBanc en el que s’inclou la campanya Zero Accidents que presentem avui. En els darrers temps el món ha accelerat el seu procés de canvi i Andorra també. No parlo només de les afectacions del COVID, parlo d’una transformació que ve de més lluny. A MoraBanc volem ser un referent en la creació de l’Andorra del futur, d’una nova Andorra més digital però més humana, més moderna però més sostenible, i un millor país per a tothom. La mobilitat és una part important en qualsevol societat i analitzar com volem que sigui la d’Andorra ha de ser clau en aquest procés de definició del país que volem. Per això estem amb l’Automòbil Club d’Andorra en el projecte ACA Impuls MoraBanc que inclou diferents branques, avui ens centrem en la de la seguretat, i estarem amb altres iniciatives per anar enfortint aquesta nova Andorra que tots volem".
La campanya de seguretat viària 'Missió Zero Accidents' s'ha posat en marxa avui en diferents suports, entre ells, premsa digital, xarxes socials, ràdio i busos del transport públic. Té dos períodes d'emissió que van des del 15 de juliol al 15 d'agost i des del 16 de novembre fins al 16 de gener de 2021, coincidint, entre altres coses, amb les campanyes específiques de control de consum d'alcohol i drogues realitzades pel Cos de Policia.