MISSIÓ ZERO ACCIDENTS Missió Zero Accidents 2022: «No passa res, fins que passa»

ACTUALITATMISSIÓ ZERO ACCIDENTS

Missió Zero Accidents 2022: «No passa res, fins que passa»

22/11/2022

Missió Zero Accidents 2022: «No passa res, fins que passa»

El president de l’Automòbil Club d’Andorra, Enric Tarrado Vives; el director del Departament de Mobilitat del Govern d’Andorra, Jaume Bonell, i la directora de Comunicació i Marca de MoraBanc, Mireia Maestre, han presentat la quarta edició de la campanya nacional de seguretat viària Missió Zero Accidents, en el marc del programa ACA Impuls MoraBanc.

Aquest any la campanya té com a objectiu incidir en el comportament del factor humà, en concret, pel que fa als conductors, amb l’objectiu de reduir a zero els accidents provocats per les distraccions durant la conducció.

Les distraccions al volant

Diverses dades posen en evidència el problema que vol resoldre la campanya d’aquest any. D’una banda, en la roda de premsa del 22 de setembre passat en què es va informar sobre el conveni que havien signat l’ACA i el Govern d’Andorra, el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va indicar que el 20 % dels més de sis-cents accidents de trànsit del 2021 havien estat causats per distraccions al volant, majoritàriament per l’ús del mòbil. I, de l’altra, els indicadors sobre les sancions obtinguts mitjançant l’Informe de la Mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (IMACA) van posar en relleu que:

• 2019: es van registrar 190 sancions per distraccions al volant, 117 de les quals van ser causades per l’ús de telèfons mòbils o altres dispositius.

• 2020: es van registrar 176 sancions, 109 de les quals van ser a causa de l’ús de telèfons mòbils o altres dispositius (pandèmia).

• 2021: particularitat, al setembre entra en vigència el nou Codi de circulació; tot i això, hi va haver 200 sancions, 139 de les quals van ser resultat de l’ús de telèfons mòbils o altres dispositius.

• 2022: fins al 5 de setembre, s’han aplicat 206 sancions per distraccions al volant, 204 de les quals han estat provocades per l’ús de telèfons mòbils o altres dispositius.

En aquest sentit, el president de l’Automòbil Club d’Andorra, Enric Tarrado Vives, ha remarcat: «La distracció s’ha convertit en un problema de seguretat viària. Cada vegada és més freqüent veure les persones utilitzant el mòbil mentre condueixen i aquesta acció és la causa de molts accidents a les nostres vies. Una distracció al volant, ja sigui per contestat el mòbil, per enviar missatges, per programar el GPS, pot tenir conseqüències molt greus per a qualsevol persona usuària de la via pública, sigui un conductor o un vianant. A l’ACA creiem que s’ha d’actuar en tots i cadascun dels factors que intervenen en l’accidentalitat: persones, vehicles i infraestructures. Aquesta campanya no hauria d’existir, però el factor humà encara és el de més risc».

Les distraccions durant la conducció

La distracció visual (perdre de vista la via per la qual s’està circulant), l’auditiva (centrar l’atenció en sons més enllà de la conducció), la biomecànica o física (allunyar una mà del volant o totes dues, o canviar de marxes per manipular un altre objecte no relacionat amb la conducció), i la distracció cognitiva (centrar-se en pensaments o altres activitats que absorbeixen el conductor fins al punt que s’abstreu de la conducció) són les quatre tipologies de distraccions identificades per diversos estudis arreu del món (DGT, RACC, FIA).

Les conseqüències principals de les distraccions són:

  • Dificultat per a controlar la posició lateral.
  • Deficient control de la velocitat de conducció.
  • Disminució de la distància de seguretat.
  • Increment del temps de reacció de frenada.
  • Reducció de les pràctiques de seguretat.

Pel que fa als factors determinants, el grau de perillositat de les distraccions depèn de tres factors: la complexitat de la distracció (per exemple, introduir una adreça al GPS), la durada (atendre una trucada telefònica) i la freqüència (agafar el mòbil de manera recurrent per a enviar o llegir missatges i contestar-los).

Pel que fa als elements que generen distraccions, se’n poden identificar de dues classes:

  • Els tecnològics, com ara el mòbil, els dispositius de navegació (GPS), els equips d’àudio.
  • Els no tecnològics: fumar, beure i menjar, senyalització.

«No passa res, fins que passa»

Durant la presentació, Toti Sasplugas Teixidó, secretari de l’Automòbil Club d’Andorra, ha manifestat: «Després d’obtenir les dades de fonts com ara el servei del Cos de  Policia, que estan a peu de carrer i coneixen en detall el problema de les distraccions, ens vam adonar que les distraccions al volant són un risc no percebut per les persones usuàries de les vies. Són infravalorades. Però representen un risc real de seguretat viària. Un gest constant, com ara mirar el mòbil, menjar, fumar, ens fa perdre l’atenció i ens desvia de la tasca de conduir, i a partir d’aquí incorrem en tot un seguit d’infraccions (relacionades amb la velocitat, l’incompliment de senyals), sense comptar els accidents, que poden ser lleus, greus o mortals. És per això que vam decidir treballar en una línia de comunicació que té com a premissa incidir en el comportament humà: la distracció de marcar un número de mòbil té una durada de sis a tretze segons, i en sis segons no passa res fins que passa». Tot seguit hi ha afegit: «Distracció i velocitat són un binomi que fa augmentar de manera molt significativa els nivells de risc durant la conducció».

En efecte, la campanya apel·la al compromís de tots els actors de la via i fa èmfasi en una de les distraccions més freqüent: l’ús del mòbil.

Una càpsula audiovisual reprodueix una situació quotidiana en què una conductora fa servir el mòbil de manera reiterada fins que causa un accident. L’espot audiovisual es complementa amb una falca de ràdio i material gràfic per a suports digitals. Mitjançant un missatge clar, entenedor i directe, el lema de la campanya destaca dos dels tres factors que determinen la perillositat de les distraccions: la durada i la freqüència.

Quatre anys, tots els col·lectius

La campanya Missió Zero Accidents incideix en tots els col·lectius o persones usuàries de la via pública, amb la idea de reduir a zero els accidents mortals a les carreteres andorranes.

La campanya del 2019 es va dirigir a les persones usuàries de les «dues rodes», ciclistes i motoristes.

La campanya del 2020 es va centrar en el comportament dels conductors i en la del 2021 l’objectiu era evitar els accidents mortals entre els vianants.

En paraules de Jaume Bonell, director del Departament de Mobilitat del Govern d’Andorra: «El Pla Nacional de la Seguretat Viària 2030 marca dos objectius cabdals: reduir els accidents i salvar vides, dues fites que també recullen la Llei del Codi de la circulació i les premisses internacionals marcades per la FIA i les Nacions Unides de reduir un 50 % les morts per accidents viaris l’any 2030, reflectides en els objectius de desenvolupament sostenible».

Per una mobilitat segura de les persones

Sota la marca ACA IMPULS MoraBanc, l’entitat financera ha continuat donant suport al repte d’impulsar, conjuntament amb l’ACA, la millora de la mobilitat de les persones a Andorra.

Missió Zero Accidents és un dels tres projectes que inclou l’ACA Impuls MoraBanc i, en aquest sentit, Mireia Maestre, directora de Comunicació i Marca de MoraBanc, ha expressat: «La mobilitat va de persones. Treballar per la seguretat de tots és una missió important de l’ACA Impuls MoraBanc. Nosaltres ens hi comprometem perquè sabem que una mobilitat més eficaç, pràctica, sostenible i segura ens aporta una millor qualitat de vida a Andorra».

La campanya de seguretat viària Missió Zero Accidents s’ha posat en marxa avui en diversos suports, entre els quals figuren televisió, cinemes, premsa digital, xarxes socials i ràdio. El període d’emissió és d’un mes.