Notícies

INFORME DE MOBILITAT IMACA 2023

INFORME DE MOBILITAT IMACA 2023

Dotzè Informe de Mobilitat d’ACA CLUB

30/11/2023

COM CONTRIBUEIX LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL A LA GESTIÓ DEL TRÀNSIT A LES CIUTATS, PROVA PILOT A ANDORRA

L’Automòbil Club d’Andorra (ACA CLUB) ha presentat a la seu social del Club, el dotzè Informe de Mobilitat d’ACA CLUB, IMACA 2023, que analitza com contribueix la intel·ligència artificial (IA) a la gestió del trànsit a les ciutats, i ha exposat una prova pilot feta a Andorra.

IMACA 2023, NOU FORMAT

Històricament, l’informe IMACA s’ha concebut a partir de dues grans línies de treball. D’una banda, l’IMACA recull moltes dades de diferents àmbits, des de la sinistralitat fins a les matriculacions, passant per aspectes relacionats amb la xarxa viària o el medi ambient. Projectada en el temps, aquesta informació ens ha permès fer revisions comparatives de temes sobre els quals fins fa poc es tenien poques dades i sovint gens concentrades. I, d’altra banda, a més, la voluntat inicial d’ACA CLUB també és impulsar l’anàlisi de temes específics que tinguin un impacte social fent-ne una diagnosi i emetent recomanacions, i aportar, per tant, valor afegit en aquest àmbit.

En aquest sentit, Toti Sasplugas, secretari general d’ACA CLUB, explica: «L’any 2018 vam presentar les dades de l’informe en un format de dades obertes (open data). Treballant en ledició d’enguany de l’IMACA, hem identificat que l’actual portal web d’Estadística del Govern d’Andorra  ja recull tot un seguit de dades vinculades a la mobilitat del país; per tant, entenem que l’Administració s’ha fet ressò de la importància de digitalitzar i sistematitzar la informació. És per això que hem donat per tancada l’etapa de recollir les dades i aquest any hem plantejat un nou format, derivat de l’inicial, i hem presentat un tema que posa èmfasi en la manera com la intel·ligència artificial revoluciona la mobilitat que coneixem; concretament, hem fet una prova pilot a Andorra».

IA: una prova pilot a Andorra

ACA CLUB, Camaleonic Mobility i Diquital —la filial d’Andorra Telecom que contribueix a la digitalització de les empreses— van fer una prova pilot per analitzar de quina manera la IA es pot fer servir en aspectes que tenen a veure, per exemple, amb el transport públic i privat, amb la gestió d’infraestructures de transport (ús de rotondes) i amb el comportament al volant.

La tecnologia de la intel·ligència artificial andorrana desenvolupada, genera una gran quantitat d’informació que permet, gràcies a una extracció recurrent de dades, optimitzar la gestió de la mobilitat.

Aquest estudi de mobilitat, a partir d’una prova pilot, tenia com a objectiu fer un diagnòstic de l’operació actual de la xarxa viària, identificar possibles impactes davant d’un canvi en les condicions i formular les estratègies de mitigació o impacte que siguin aplicables. Entre els principals indicadors generats figuren: distribució dels vehicles per direcció, nombre de vianants, vehicles privats (cotxes, furgonetes, motos), nombre de vehicles per carril (ràpid o lent), nombre de bicicletes per carril bici, vehicles públics (autocars).

L’anàlisi s’ha fet a partir de les imatges cedides pel Departament de Mobilitat del Govern d’Andorra, que s’han recollit durant tres dies (8 hores cada dia) en tres punts de la xarxa viària del Principat: intersecció entre el carrer de la Unió, l’avinguda Carlemany i l’avinguda Meritxell (ubicació 1), rotonda de la Comella (ubicació 2) i rotonda de l’Olivera (CG1).

Gràcies a la prova pilot d’analitzar aquestes imatges amb l’intel·ligència artificial de Camaleonic Mobility, s’ha generat una llista de conclusions:

  • Optimització de la gestió de la mobilitat: el 19 % dels vehicles estan aturats sense el pas de vianants.
  • Ús de l’intermitent: s’ha detectat que més del 35 % dels vehicles no utilitza de manera correcta l’ús dels intermitents.
  • Vehicles per naturalesa: el percentatge de desplaçaments mitjançant vehicles privats és superior al 98 %.
  • Ocupants per vehicle: en els desplaçaments de vehicles privats, el nombre d’un sol ocupant és del 32 % respecte del total de vehicles que circulen.

Gràcies a l’extracció de la informació en el marc d’aquesta prova pilot, s’han fet un seguit de recomanacions per a millorar certs indicadors que potencialment podrien contribuir a una millor gestió de la mobilitat al país, com ara implementar la mobilitat dinàmica, crear campanyes de conscienciació sobre l’ús de l’intermitent, reduir el temps d’espera de les línies regulars com a incentiu per a fer servir el transport públic, proposar incentius per a fomentar l’ús del cotxe compartit.

Camaleonic Mobility: IA desenvolupada per andorrans

Camaleonic Mobility és una empresa amb dos fundadors andorrans que ha desenvolupat una tecnologia pròpia en intel·ligència artificial que permet extreure dades clau per a gestionar la mobilitat, la seguretat, etc. Aquest servei no requereix instal·lar cap mena de hardware, de manera que només a partir de les imatges rebudes és capaç de generar dades en temps real.

Oriol Esteban, cofundador i CEO de Camaleonic Mobility, explica: «La tecnologia en intel·ligència artificial que hem fet servir per a la prova pilot és pròpia i permet extreure tota mena d’informació pel que fa a la mobilitat de qualsevol element (cotxes, persones, bicicletes, etc.). Analitzant les imatges, els vídeos o els feeds que aporten els actors principals de la gestió del trànsit —en el cas concret d’aquest informe IMACA, són imatges del Departament de Mobilitat—, s’han detectat tot un seguit d’aspectes pel que fa a la mobilitat del país, no concloents, perquè, tal com s’ha explicat, es tracta d’una mostra mínima, però que ens permet posar en valor el potencial d’una IA i veure l’impacte que té aquesta tecnologia en la gestió de la mobilitat d’un territori».

La tecnologia desenvolupada té moltes aplicacions, com ara:

  • Informació de la densitat per minut que permet crear una mobilitat dinàmica.
  • Informació sobre la detecció de vehicles sospitosos.
  • Anàlisi de la petjada mediambiental del parc automobilístic.
  • Informació sobre el volum de vehicles que han circulat en un període de temps definit.
  • Tipologia del vehicles.
  • Informació sobre l’antiguitat del parc automobilístic que circula pel territori.
  • Nombre d’ocupants per vehicle.

A l’acte de presentació de l’informe i han assistit diversos actors de la mobilitat del país i autoritats, entre elles, Raül Ferré Bonet, ministre de Territori i Urbanisme del Govern d’Andorra, David Forné Massoni, secretari d’Estat de Transició Energètica,Transports i Mobilitat del Govern d’Andorra i Berna Coma, Consellera general i integrant de la comissió Legislativa de Política Territorial, Urbanisme i Medi Ambient.

 


TOTES LES NOTICIES

Novetats, notícies, consells… al teu correu electrònic

×