Notícies

Andorra acull el primer simulacre de rescat aeri no tripulat amb càrrega pesada als Pirineus

Andorra acull el primer simulacre de rescat aeri no tripulat amb càrrega pesada als Pirineus

El Principat, tercer escenari mundial d’un simulacre de rescat amb dron

09/12/2025

4/12/2025, Canillo.- The NeverRest Project i Aerofor lideren el simulacre pioner de Validació de Logística Vertical i Rescat Aeri No Tripulat, una prova de camp dissenyada per transformar la seguretat en alta muntanya. L’operació compta amb el suport institucional de Bombers d’Andorra, l’Automòbil Club d’Andorra (ACA CLUB), la Creu Roja Andorrana i Protecció Civil.

La validació s’executa amb el drone DJI Agras T100, una aeronau de gran capacitat —categoria heavy lifter— preparada per transportar càrregues crítiques i efectuar maniobres d’evacuació en escenaris complexos.

Actualment, només existeixen dos precedents mundials de rescat d’una persona amb un dron: un als Estats Units i un altre a França. La prova d’avui situa Andorra com el tercer escenari internacional on aquesta tecnologia s’aplica a operacions reals de salvament de vides.

Tot i que els drons ja s’utilitzen habitualment en emergències de muntanya —per localitzar víctimes, inspeccionar terreny o donar suport visual als equips—, fins ara la seva contribució no havia anat més enllà d’aquestes tasques. El repte d’avui representa un salt qualitatiu: validar la viabilitat del rescat vertical i la logística d’emergència amb aeronaus no tripulades de gran capacitat.

Activitat prèvia amb participació d’Alex Txikon i Maria Martín

Ahir dijous, en la sessió prèvia al simulacre oficial, l’alpinista basc Alex Txikon i l’alpinista María Martín —col·laboradors de The NeverRest Project i referent internacional del món de l’alpinisme— van participar i supervisar l’operativa sobre el terreny, aportant les seves experiències directes en gestió de riscos i situacions crítiques en alta muntanya.

Txikon destaca: «El que hem fet avui és un fet històric, en l'àmbit internacional, ja que és el primer simulacre de rescat amb un dron que pot aixecar una massa de fins a 160?kg. Crec que serà el futur d'ara endavant en rescats de muntanya i inclús en altres àmbits».

Martín esmenta: «Crec que aquest simulacre que hem fet avui marcarà un abans i un després. Com a sanitària especialitzada disposar d’una manta tèrmica o oxigen amb aquesta altura per a un rescat és clau».

Una resposta tecnològica a un problema global

La seguretat en alta muntanya és un repte creixent. Les dades d’EverData i casos recents a l’Himàlaia, com el de l’alpinista Natalia Nagovitsyna el 2025, evidencien una realitat contundent: encara que la tecnologia permet localitzar víctimes, els equips de rescat sovint no poden intervenir per risc extrem.

The NeverRest Project (TNP) impulsa un canvi de paradigma amb la seva estratègia d’Enginyeria tecnològica per a la seguretat en alta muntanya. La seva plataforma de logística vertical, concebuda per transportar càrregues crítiques amb el mínim impacte ambiental, s’aplica avui a un objectiu addicional: salvar vides.

«La mort de l’alpinista Natalia Nagovitsyna el 2025 va evidenciar el problema que tenim molta tecnologia, però no la fem servir tant com podrien per salvar vides. I aquest avanç que hem vist avui és determinant per a la seva aplicació a les rutes de muntanya, alhora que a les rutes d'alpinisme extrem com el de l'Himàlaia del Nepal. Volem agrair a Andorra aquesta possibilitat de validar la tecnologia que implementarem al Sagarmatha National Park (Nepal) el 2026», afirma Frédéric Kauffmann, CEO i fundador de The NeverRest Project.

Rol dels actors participants

  • The NeverRest Project (TNP): lidera la visió estratègica i impulsa la solució tecnològica per a entorns extrems. «Integrar tecnologia, dades i operativa en un mateix sistema és imprescindible per protegir vides i ecosistemes.»
  • Aerofor (soci tècnic especialitzat): opera la flota de Drons, entre ells el DJI Agras T100 amb pilots certificats i amb els protocols de seguretat aeronàutica específics. «Som especialistes en aeronaus no tripulades i garantim l’excel·lència en condicions de màxima exigència.»
  • Automòbil Club d’Andorra (ACA CLUB): partner institucional clau i referent en mobilitat, innovació i mobilitat vertical, guardonat el 2025 amb el FIA Innovation Challenge. «Expandim els límits de l’assistència cap a la mobilitat vertical i les operacions aèries d’emergència.»
  • Bombers d’Andorra: Punt d’operació i validació de procediments des del terreny. «Aportem la nostra experiència per integrar una nova eina que amplia l’abast i la seguretat de les operacions.»
  • Creu Roja Andorrana i Protecció Civil d’Andorra: validació en temps real dels protocols sanitaris i d’emergència.

Una fita tecnològica amb projecció a l’Himàlaia

El simulacre d’avui recrea un escenari real de suport i evacuació en zona d’alt risc i permet validar:

  1. La capacitat d’enlairament de grans càrregues en condicions adverses.
  2. La gestió de càrrega en vol.
  3. El procediment d’evacuació vertical.
  4. La coordinació entre la nau i els equips terrestres.

Aquesta validació forma part de la fulla de ruta tecnològica de TNP per millorar la gestió i la seguretat al Parc Nacional del Sagarmatha el 2026, entre d’altres.

El projecte consolida Andorra com un nucli de referència en recerca i innovació en emergències i mobilitat vertical, reforçant el lideratge de l’ACA en aquest àmbit emergent.

Els drons en rescat de muntanya: del reconeixement al rescat actiu

Fins ara, els drons s’han utilitzat principalment per:

  1. Localitzar persones.
  2. Obtenir visió aèria del terreny.
  3. Transportar material lleuger.
  4. Donar suport tàctic als equips de rescat.

La prova d’avui representa el pas següent: demostrar que un dron pot participar activament en el suport d’un rescat vertical real, reduint riscos per als equips humans i guanyant minuts crítics en situacions de vida o mort.


TOTES LES NOTICIES

Novetats, notícies, consells… al teu correu electrònic

×
Fes-te soci ARA en línia!